Painters and Painting on the Porcelain, Contemporary Porcelain Collection of the Latvian Painters at Zvartava Castle

Inese Brants

Abstract


The goal of paper is to actualize the importance of Latvian Artit`s Contemporary Porcelain Collection of Zvartava in the Regional cultural meaning with context of Latvian art process development. Briefly characterizing the style of creative expression of the most prestigious Latvia painters compare with the distinctive characteristic features of the porcelain painting techniques. The art historian statements illustrate the painters' creative style of their artistic handwriting characteristic of paintings by period. Teachers experience by giving the Master classes of Porcelain Painting to famous Latvian artists grow up my practical experience of porcelain painting technical problems for painters. Visual materials contents from photographic images what was taken by me during the Porcelain Painting Symposia. Avant-garde, artistic, modern and free approach to porcelain painting is quite distinct from china industrial design and mass production. The Contemporary Porcelain Painting Collection of Latvia Artists Union in Zvartava castle lists also has no analogues in the world and may be considered to cultural phenomenon of the Latvia and world art scene.

Keywords


contemporary Porcelain Painting Collection; Latvian painters; Celmiņa; Heinrihsone; Heinrihsons; Ivanovs; Krastiņa; Krivenkova; Maurīte; Zvārtava castle

Full Text:

PDF

References


Zarāns, A. (2006). Latvijas pilis un muižas. Rīga: McĀbols.

Kļaviņš, E. (2002). Helēna Heinrihsone, izstādes katalogs. Rīga: Rīgas galerija.

Kļaviņš, E. (2002). Ivars Heinrihsons, izstādes katalogs. Rīga: b/o Neputns SIA.

Lamberga, D. (1999). Inta Celmiņa - gleznas un zīmējumi, izstādes katalogs. Rīga: Neputns.

Vavilova, I., Krastiņa, S. (2009). Ja kāds būt teicis? Izstādes katalogs. Rīga: Galerija Daugava.

Ansone, E., Žeivate, I., (2008). Asums, Tatjana Krivenkova – gleznas un zīmējumi. Rīga: Māksla XO Galerija.

Lancmanis, I. (2001). Rundāles Pils Muzejs – kolekcijas // Rundāles Pils. Rīga: Jumava.

Žeivate, I., (2011). Helena Heinrihsone. Skatīts 31.03.2012. http://www.manss.lv.

Helēna Heinrihsone. (2011). 2011. g. 2. maijs – 30. jūnijs, Helēna Heinrihsone, Ivars Heinrihsons, Anna Heinrihsone. Skatīts 31.03.2012. http://www.makslaxogalerija.lv/lat/makslinieki/helena-heinrihsone.

Žievaite, I. (2011). 2011. g. 2. maijs – 30. jūnijs, Helēna Heinrihsone, Ivars Heinrihsons, Anna Heinrihsone. Skatīts 31.03.2012. http://www.manss.lv.

Celmiņa, I. (2011). Inta Celmiņa, Edvards Grūbe. GLEZNAS. 2011. g. 15. marts – 30. aprīlis. Skatīts 31.03.2012. http://www.manss.lv.

Žeivate I. (2007). Ieva Maurīte, Skatīts 31.03.2012. http://www.swedbank.lv/docs/hce_galerija.php?a=26.

Maurīte, I. (2007). Skatīts 31.03.2012. http://ievaimauritei.blogspot.com/p/raksti-par-makslinieci.html.

Ilze Vavilova. (2009). ,,Vai kādam tas jāstāsta?,, Sandra Krastiņa, 04.03. – 23.03.2009. Galerijā Daugava. Skatīts 31.03.2012. http://www.studija.lv/?parent=483.

Sandra Krastiņa. (2011). Skatīts 31.03.2012. http://www.riga-gallery.com.

Ritums Ivanovs. (2012). Skatīts 31.03.2012. http://www.riga-gallery.com/inner.php?menu=art&art_cont=16&lang.

Žievaite, I. (2008). Skatīts 31.03.2012. http://www.makslaxogalerija.lv/lat/makslinieki/tatjana-krivenkova/.

Lejasmillere, I. (2008). Skatīts 31.03.2012. http://www.makslaxogalerija.lv/lat/makslinieki/tatjanakrivenkova/.

Zvārtavas pils. Skatīts 31.03.2012. http://www.zvartavaspils.lv/lv.

Ineses Brants fotoattēli: Nr. 1, Nr. 2, Nr. 3, Nr. 4, Nr. 5, Nr. 6, Nr. 7, Nr. 8, un Nr. 9.




DOI: http://dx.doi.org/10.17770/amcd2012.1221

Refbacks

  • There are currently no refbacks.