SUPPORT OF A HIGHER EDUCATION INSTITUTION FOR THE NEW TEACHERS

Authors

  • Regina Baltusite

DOI:

https://doi.org/10.17770/sie2012vol1.39

Keywords:

a new teacher (a beginning teacher), support, a higher education institution

Abstract

The article deals with the problem of the support of a higher education institution for the new teachers. The professional development is a complex and time-consuming processof a personality’s self-perfection, self-development and self-training. The process of professional development begins with the obtaining of a diploma. The success in the professional activities and the progress in making a career depend on a person him/herself in various aspects. However, irrespective of the fact that a beginning teacher has the experience of practice, when starting professional activities in the respective working environment, he/she faces situations that demand immediate solution of a problem, but there is not always a person beside a beginning teacher, who could provide support regarding dealing with a particular situation and making a decision. The support, provided by a higher education institution, when a new teacher starts working, is very important. A beginning teacher can use the contacts established at the higher education institution and apply to the university lecturers for assistance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Augstskolu likums, (1995). Sk. 19.02.2012 no http://www.likumi.lv/doc.php?id=37967
2. Bankauskienė N. (2007). Šiuolaikinio mokytojo kompetencija. KTU Socialinių mokslų fakultetas, Edukologijos institutas, Edukacinės kompetencijos centras. sk.12.06.2008.no www.pprc.lt/.../naujienos/Mokytojui_butinos_kompetencijos.pdf
3. Briede, B., Pēks, L. (2011). Ekoloģiskā pieeja izglītībā [elektroniskais resurss]. Jelgava, LLU, IMI, Monogrāfisko pētījumu sērija Izglītības ekoloģija, CD – ROM, 160 lpp.
4. Capra, F. (1996). The Web of Life: A New Scientific Understanding of Living Systems. Anchor Books, Doubleday, New York.
5. Daloz,L. (1986). Effective Teaching and Mentoring. San –Francisco, Jossey – Bass.
6. Izglītības attīstības pamatnostādnes 2007. - 2013. gadam (2006). Ministru kabineta 2006. gada 27.septembra rīkojums Nr. 742 sk. 23.07.2010. no http://izm.izm.gov.lv/upload_file/Normativie_akti/izm_260906_izgl_att_pamatnost_20 07 2013.doc.
7. Joint declaration of the European Ministers of Education Convened in Bologna,(1999): http://europa.eu.int/comm/education/policies/educ/bologna.pdf
8. Kačkere, A., Odiņa, I., Rieksta, S. (2005). .Mentorings Eiropā. Latvijas perspektīva. Rīga, 20lpp.
9. Katane, I. (2006). Ekoloģiskā pieeja studiju priekšmetā pedagoģiskā prakse. Palīgs jaunajam skolotājam (1.daļa). Jelgava: LLU TF IMI, 61 – 99lpp.
10. Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija līdz 2030.gadam, (2010). Latvijas Republikas Saeima, jūnijs. Skatīts 14.03.2011 no www.latvija2030.lv/upload/lias_1redakcija_pilnv_final.pdf
11. Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2007.-2013.gadam, (2006). (apstiprināts ar MK 2006.gada 4.jūlija noteikumiem Nr.564 „Noteikumi par Latvijas Nacionālo attīstības plānu 2007.-2013.gadam), skatīts 14.03.2008. no www.nap.lv/upload/.../national_development_plan_2007-2013_lat.p.
12. Mācīšanās ir zelts, 2001. UNESCO starptautiskās komisijas ziņojums par izglītību 21.gs. Latvijas UNESCO Nacionālā komiteja.
13. Marlow, M. (2007) Supporting Teacher Professional Identity Through Mentoring Activities. – research in Higher Education Journal, Volume 2.
14. Mūžizglītības politikas pamatnostādnes 2007. - 2013.gadam (2007). (apstiprinātas ar MK 2007.gada 13. februāra rīkojumu Nr.111 „Par Mūžizglītības politikas pamatnostādnēm 2007.–2013.gadam”) sk. 14.03.2008.no izm.izm.gov.lv/upload_file/Izglitiba/.../Pamatnostadnes.pdf
15. Opincāne, M. (2008). Efektīva mentoru, studentu, augstskolas docētāju, skolēnu un sabiedrības sadarbība – sekmīga mentoringa priekšnoteikums. Problēmas un risinājumi. // Izglītības iestāžu mācību vide: problēmas un risinājumi. Zinātnisko rakstu krājums. Rēzekne, Rēzeknes augstskola, 129-141 lpp
16. Peterson, R. (2005). Officials Mentoring Handbook. https://www.usatf.org/groups/officials/files/resources/officials-training/officialsmentoring- handbook.pdf
17. Schoroškienė, V., Stankevičienė, K., Monkevičienė, O., Šetkus, B., Šeškuvienė, H. (2006). Mentoriaus kompetencijos ir funkcijos pedagogų rengimo sistėmoje, Vilniaus Pedagoginis Universitėtas. www.mkc.lt/dokuments/.../K_Stankevicienes%20 pranesimas.ppt
18. Students, A. (1998). Vispārīgā paidagõģija, II daļa, Rīga, RaKa, 224 lpp
19. Богданов, И. и др. (2005). Психология и педагогика sk. 12.03.2009. no http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Pedagog/bogd/18.php
20. Колесникова, И. (2007). Коммуникативная деятельность педагога: Учеб.пособие для студ. высш. пед.учеб.заведений. Москва: Академия, 336с.
21. Лапина,О.(2007). Введение в педагогическую деятельность: Учеб.пособие для студ. высш. пед.учеб.заведений. Москва: Академия, 160с
22. Сикорская, Г. (2004). Идеи В.И.Вернадского в парадигме ноосферного образования . Екатеринбург, Уральский научно – образовательный центр.
23. Сластенин, В., Исаев, И., Шиянов, Е. (2002). Педагогика. Москва: Издательский центр «Академия».
24. Якушева, О. (2008). Педагогическое мастерство. Москва: Издательский центр «Академия».

Downloads

Published

2015-05-09

How to Cite

Baltusite, R. (2015). SUPPORT OF A HIGHER EDUCATION INSTITUTION FOR THE NEW TEACHERS. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 196-204. https://doi.org/10.17770/sie2012vol1.39