THE EVALUATION OF INTERNAL CONTROL ELEMENTS IN THE QUALITY MANAGEMENT SYSTEM OF EDUCATION ESTABLISHMENTS AT LAW ENFORCEMENT INSTITUTIONS

Authors

  • Ivars Zālītis Daugavpils University (LV)
  • Jeļena Davidova Daugavpils University (LV)
  • Svetlana Ignatjeva Daugavpils University (LV)

DOI:

https://doi.org/10.17770/sie2020vol6.5024

Keywords:

internal control, quality management system, vocational education

Abstract

Under the conditions of a growing competition in the field of educational services and the increasing demands of the labor market for well-educated and highly qualified workforce, the quality of professional efficiency assumes a particular significance. Taking into consideration the present situation concerning the security of the EU borders and problems created by the migration as well as the challenges they pose, the quality management systems and their effectiveness are vital also for educational institutions training specialists for the needs of the departments of the Ministry of the Interior. The research is aimed at establishing the most effective principles for working out the quality management system of vocational training in regard to one of the basic elements of the quality system: the resource of internal quality in an educational institution. The paper reflects and provides the analysis of the research process and outcomes that have been obtained from the interviews conducted among twenty Baltic State experts in the field of professional training of border guards and police employees, and by evaluating the resources and elements of quality management system according to the criterion “Impact on the study process quality”. The obtained research and empirical data provide scientifically valid frame for the actions of education establishments of law enforcement institutions on defining the principles at working out the quality management system.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cibizova, T., & Karpunin, A. (2015). Primenenie MAI v ocenke kachestva processov upravlenija. Jelektronnyj nauchnyj zhurnal Sovremennye problemy nauki i obrazovanija. 2. Retrieved from https://docplayer.ru/42693471-Primenenie-metoda-analiza-ierarhiy-v-ocenke-kachestva-processov-upravleniya.html

Eiropas asociācija kvalitātes nodrošināšanai augstākajā izglītībā (ENQA). (2015). Standarti un vadlīnijas kvalitātes nodrošināšanai Eiropas augstākās izglītības telpā. Retrieved from http://www.aic.lv/portal/content/files/AIC%20ESG2015%20int-1_2.pdf

Eiropas Parlamenta un Padomes Ieteikums (2009). Par Eiropas kvalitātes nodrošināšanas pamatprincipu ietvarstruktūras izveidošanu profesionālajai izglītībai un apmācībām. Retrieved from

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX:32009H0708(01)

Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/1624 par Eiropas Robežu un krasta apsardzi un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/399 un ar ko atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 863/2007, Padomes Regulu (EK) Nr. 2007/2004 un Padomes Lēmumu 2005/267/EK (2016). Retrieved from https://eur-lex.europa.eu/legal-content/lv/TXT/?uri=CELEX%3A32016R1624

Eglītis, J. (2003). Izglītības kvalitātes nodrošināšanas reģionālie un ekonomiskie aspekti. Promocijas darbs doktora zinātniskā grāda iegūšanai. Jelgava: Latvijas Lauksaimniecības Universitāte.

Granichina, O. (2009). Kontrol kachestva obrazovatelnogo processa v kontekste upravlenija vuzom. Promocijas darbs doktora zinātniskā grāda iegūšanai. Sankt-Peterburg: Rossijskij gosudarstvennyj pedagogicheskij universitet imeni A.I.Gercena.

Kalvāns, R. (2011). Izglītības iestādes vadītāja loma izglītības kvalitātes nodrošināšanā Latvijā. Promocijas darbs doktora zinātniskā grāda iegūšanai. Rīga: Latvijas Universitāte.

Kristofersena, D., Sursoka, A., & Vesterheidens, D. (1998). Kvalitātes rokasgrāmata: procedūra un prakse. Rīga: Eiropas izglītības fonds.

Morley, L. (2003). Quality and Power in Higher Education. Philadelphia: Open University Press.

Nacionālās programmas projekts. (2007). Vienotas metodikas izstrāde profesionālās izglītības kvalitātes paaugstināšanai un sociālo partneru iesaistei un izglītošanai. Retrieved from https://visc.gov.lv/profizglitiba/dokumenti/metmat/09_teor_pamatojums.pdf

Saaty, T.L. (1980). The Analytic Hierarchy Process. New York: McGraw Hill.

Saaty, Т. (2008). Decision making with the analytic hierarchy process. International Journal of Services Sciences, 1(1), 83-98.

Shibaev, V. (2013). Teoreticheskie i prakticheskie aspekty problemy kontrolja kachestva vysshego professional'nogo obrazovanija. Nauchno-metodicheskij jelektronnyj zhurnal Koncept. T. 3. Retrieved from http://e-koncept.ru/2013/53476.htm

Štālbergs, R. (1999). Profesionālās izglītības kvalitātes uzlabošanas ceļi, metodes un līdzekļi. Rīga: RTU.

Vērdiņa, G. (2012). Iekšējās kontroles sistēmas pilnveidošanas iespējas studiju programmas īstenošanas procesā: Promocijas darbs doktora zinātniskā grāda iegūšanai. Rīga: Latvijas Universitāte.

Zaļaiskalne, A. (2011). Profesionālā izglītība 21. gadsimtā: paradigmu maiņas nepieciešamība. Sabiedrība. Integrācija. Izglītība. Starptautiskās zinātniskās konferences materiāli II daļa, 468 – 478.

Downloads

Published

2020-05-20

How to Cite

Zālītis, I., Davidova, J., & Ignatjeva, S. (2020). THE EVALUATION OF INTERNAL CONTROL ELEMENTS IN THE QUALITY MANAGEMENT SYSTEM OF EDUCATION ESTABLISHMENTS AT LAW ENFORCEMENT INSTITUTIONS. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference, 6, 767-780. https://doi.org/10.17770/sie2020vol6.5024