Analysis of teachers’ understanding of child-centered approach implementation in pre-school

Authors

  • Jana Grava

DOI:

https://doi.org/10.17770/sie2013vol1.555

Keywords:

child-centered pedagogical approach, self-experience, teacher and child interaction

Abstract

The pre-school education includes teaching content and methods, which ensures development of inquisitiveness, initiative and independency. This encourages child to explore skills, solve tasks and make decisions independently. That makes up the ability to think flexibly and be able to use knowledge in different life situations. Such conditions in education meet the guidelines of child-centered pedagogical approaches. Though the majority of preschools present themselves as supporting the child-centered approach, the conclusion is that the term "child-centered approach" is variously understood and interpreted. It makes variety of assumptions about early childhood education process. This article explores teachers' understanding of the factors which determines the childcentered approach, emphasizing the need to respect the interests of a child, to acquire the skills to select and solve problems. Basically, it is provided by adult and child interaction, based on a meaningful and respectful cooperation as a result of developing a child's selfexperience.
Supporting Agencies
Publikācija tapusi ar ESF projekta „Doktora studiju attīstība Liepājas Universitātē” vienošanās Nr.2009/0127/1DP/1.1.2.1.2./09/IPIA/VIAA/018 finansiālu atbalstu

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alijevs, Romāns.(2005). Izglītības filosofija :21. gadsimts. Rīga :Retorika.

Ahnert, Lieselotte.(2006). Anfänge der frühen Bildungskarriere. Familiäre und institutionelle Perspektiven. In: Frühe Kindheit. Die ersten sechs Jahre. 9. Jg., Heft 6, 18- 23.lpp.

Bauersfeld, Holly.(1995). The Structuring of the Structures: Development and Function of Mathematizing as a Social Practice. In L. P. Steffe & J. Gale (Eds.), Constructivism in Education. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. (pp. 137– 158)

Beļickis, Inārs.(2000). Vērtīborientēta mācību stunda. Rīga: RaKa, 280 lpp.

Bērziņa, Dace (2005) Kā mācās pirmsskolnieks. „Izglītība un kultūra” Nr.13.

Brownstein, Bonnie.(2001). Collaboration: The Foundation of Learning in the Future. Education, pp.240.

Crain, William. (2005). Lernen für die Welt von morgen. Kindzentrierte Pädagogik – Der Weg aus der Erziehungs- und Bildungskrise. Arbor Verlag, Freiamt.

Dryden, Gordon; Vos, Jeannette.(2008). The Unlimited Learning Revolution. Stafford: Network Educational Pess Ltd

Gudjons, Herberts.(1998).Pedagoģijas pamatatziņas. Rīga: Zvaigzne ABC.

Eiropas Komisijas paziņojums (2011) Agrīnā pirmsskolas izglītība un aprūpe. Kā mūsu bērniem nodrošināt vislabākos priekšnoteikumus nākotnei http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0066:FIN:LV:PDF (skatīts 10.01.2013.)

Eiropa 2020 (2010). http://ec.europa.eu/europe2020/services/sitemap/index_lv.html (skatīts 02.02.2013)

Elschenbroich, Donata.(2001). Weltwissen der Siebenjährigen. München: Kunstmann. S. 48.

Helminga, Helēne.(2006). Montesori pedagoģija, Rīga: Jumava, 154 lpp.

Izglītības likums. http://www.likumi.lv/doc.php?id=50759 (skatīts 02.02.2013)

Latviešu valodas vārdnīca (1987). Rīga:Avots, 682.lpp.

Landau, Elizabeth. (2007). Education oward the Future: Asking Questions. In: Al-Girl

Tan (Ed.) Creativity: A Hand book for Teachers. London: World Scientific Publisching.

Liepājas pilsētas izglītības pārvalde. http://www.lip.lv/c187/pirmsskolas-izglitibasiestades (skatīts 10.01.2013.)

Marcon, R.A.(2002). Moving up the grades: Relationship between preschool model and later school success. Early Childhood Research & Practice, 4(1), 1–24.

Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu. (1998). http://www.likumi.lv/doc.php?id=14020 (skatīts 20.01.2013)

Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām, 2010 http://www.likumi.lv/doc.php?id=250854 (skatīts 01.02.2013)

Kompetents pedagogs 21.gs. Kvalitatīvas pedagoģijas principi. (2013) Izglītības iniciatīvu centrs. http://www.iic.lv/lv/iic.html (skatīts 01.02.2013)

Röbe, Edeltraut. (2008). Bildung in früher Kindheit – Eine Herausforderung für Erzieher/innen, Lehrer/innen und Eltern. Abschlusskonferenz in Berlin „Lebenswege der Kinder in Europa gemeinsam verantworten“ 27. Juni 2008

Rogers, C., Freiberg, H.(1994). Freedom to learn (4th ed.). New York : Merrill.

Scheller, Ingo.(1981). Erfahrungsbezogener Unterricht. Theorie, Praxis, Planung. Königstein/Ts. S. 67-80.

Starko, Alane Jordan.(2010). Creativity in the Classroom New York:Madison Ave.

Štāls, Miķelis.(1927). Audzināšana un mācīšana agrā bērnībā. Rīga: Valters un Rapa.

Vispārējās izglītības likums. http://www.likumi.lv/doc.php?id=20243(skatīts 01.02.2013)

Wood, Elisabeth.(2009). Entwicklung einer integrierten Pädagogik für die frühe Bildung. SGL-Tagung „Entwicklung und Lernen junger Kinder“ St.Gallen.

Pedagoģijas terminu skaidrojošajā vārdnīca.(2000) Rīga: Zvaigzne ABS. 81.lpp.

Zelmenis, Voldemārs.(2000). Pedagoģijas pamati. Rīga: RaKa, 210.lpp.

Aдлep, Aльфpeд.(2002).Очерки по индивидуальной психологии. Москва : Когито- Центр.

Macлоу, Абрахам Гарольд.(1999). Дальние пределы человеческой психики. СПб.: Евразия. 432 c.

Осорина, Мария Владимировна.(2008).Секретный мир детей в пространстве мира взрослых. Издательство "Питер".

Поддяков, Николай Николаевич.(1988).Современные психолого - педагогические проблемы дошкольного воспитания // Повышение эфективности воспитательно – образовательнои работы в дошкольных учрежденияхю. Москва .: Педагогика.

Downloads

Published

2015-05-30

How to Cite

Grava, J. (2015). Analysis of teachers’ understanding of child-centered approach implementation in pre-school. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 358-368. https://doi.org/10.17770/sie2013vol1.555