MARITIME EDUCATION IN LATVIA IN HISTORICAL ASPECT

Authors

  • Helēna Šimkuva Latvian Maritime Academy (LV)

DOI:

https://doi.org/10.17770/sie2021vol2.6455

Keywords:

maritime education, navigation schools, study process

Abstract

Maritime education occupies an important place in the Latvian education system and has a history of more than 230 years.  The aim of the article is to describe the historical development of maritime education in the territory of Latvia and to compare it with the experience of other countries in the field of maritime education. Comparative analysis of maritime education is one aspect of the novelty of the article. In order to conduct research, analyze and evaluate information on the history of the maritime education, the author conducted research in various directions. The methodological basis  is formed by the conception of humanism which is implemented in the social constructionism theory approach. Research methods-1) the study, theoretical analysis and evaluation of scientific, methodological literature and different documents (Kennerley, 2002; Manuel,2017), 2) biographical method, content analysis of documents and biographies. s a result of the research, it has been possible to evaluate Latvian maritime education as an integrated and essential part of the maritime education system of European countries.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apals, G. (2011). Pēterburgas avīzes : latviešu pirmā saskare ar Eiropas politiskajām idejām. Rīga: Zvaigzne ABC.

Latvijas valsts vēstures arhīvs. (b.g.) Ārējā arhīva par Vidzemes guberņu Rīgas maģistrāta fonds (1220-1917). 673. Fonds, 1. Apraksts, 556. Lieta, 8 lapa. Rīga, Latvija.

Bernsone, I. (1998). Latvijas jūrniecības vēsture, 1850–1950. Rīga: Rīgas vēstures un kuģniecības muzejs.

Bernsone, I. (2003). Latvijas jūrniecības vēsture, 1950–2000. Rīga: Rīgas vēstures un kuģniecības muzejs.

Broeze, Fr., Tull, M., Fisher, L., Lai, C.K., Holm, P., Scholl, L., Harlaftis, G., Ortiz-Sotelo, J., Dossal, M., Bruisn, J., Valdaliso, J., Cizauca, M., Flayhart, W. H., & Trainor, L. (1995). Maritime History at the Crossroads: A Critical Historiography of Maritime History. In Fr. Broeze (Ed.), Research in Maritime History, 9. Liverpool: Liverpool University Press, 315 pp.

Erdberg, V. (1912). Kratkiy ocherk istorii osnovaniya i razvitiya Rizhskogo morekhodnogo uchilishcha dal'nogo plavaniya . Riga: tipografiya Rigaer Tageblatt. 3-4.

Geißler, G. (2008). Friedrich Adolph Wilhelm Diesterweg (1790–1866). In Dollinger B. (Ed.), Klassiker der Pädagogik (127-149). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-94243-8_6

Guļevskis, H. (2011). Izglītības tiesiskie pamati Krievijā un Baltijas guberņās XVIII gadsimtā un XIX gadsimta pirmajā pusē. Scientific Journal of Riga Technical University. The Humanities and Social Science. History of Science and Higher Education, 18. 19-32. Pieejams: https://ortus.rtu.lv/science/lv/publications/10837

Kalniņš, E. (1939). Jūrniecības izglītība Latvijā. Jūrnieks, 9, 382-391. Pieejams: http://periodika.lv/periodika2-viewer/view/index-dev.html#panel:pa|issue:/p_001_jurn1939n09|article:DIVL140|page:20

Kaufmann, J. (1853). Katechismus über Navigation und nautische Astronomie, enthalten einen Theil Fragen und Antworten nebst Anhang mit Schifferfragen. Retrieved from: Rigasche Biographieen, 3.sējums,1-12. Riga.

Kennerley, A. (2002). Writing the History of Merchant Seafarer Edsucation, Training and Welfare: Retrospect and Prospect. The Northern Mariner/I.e marin du nord, XII (2), 1-21. Retrieved from: https://www.cnrs-scrn.org/northern_mariner/vol12/tnm_12_2_1-21.pdf

Krastiņš, E. (2019). Kuģniecība Latvijā. Rīga: Autora apgāds.44-59.

Legzdiņš, H. (2002). Ronis – mana būdiņa un pils. Zemūdenes komandiera dzīvesstāsts. Rīga: Latvijas mutvārdu vēstures pētnieku asociācija “Dzīvesstāsts”. 200-327

Līvs, E.(2014). Sarunas ar vecajiem jūras vilkiem. Rīga: Apgāds Zvaigzne ABC. 20-304

Lūsis, K.& Šīmanis, G. (sast.) (1997). Krišjānis Valdemārs un “Pēterburgas Avīzes” (1862-1865). Rīga: Latvijas Jūrniecības fonds.

Latvijas valsts vēstures arhīvs. (b.g.a). Rīgas guberņas Skolu direkcijas fonds. (1804-1888). 242.Fonds,1.Apraksts, 87. Lieta, 37 lapa. Rīga, Latvija.

Latvijas valsts vēstures arhīvs. (b.g.b). Rīgas maģistrāta galvenās kancelejas fonds. (1593-1903). 749. Fonds,1/2.Apraksts,1530. Lieta, 3 lapa. Rīga, Latvija.

Latvijas valsts vēstures arhīvs. (b.g.c). Rīgas pilsētas skolu kolēģijas fonds. (1793-1917). 6715.Fonds,1.Apraksts, 1. Lieta,4 -83 lapas. Rīga, Latvija.

Manuel, M. ( 2017). Vocational and academic approaches to maritime education and training : Trends, challenges and opportunities. World Maritime University Journal of Maritime Affairs 16, 473–483. Retrieved from: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs13437-017-0130- 3.pdf

Meisner, B.(1996). Der Beitrag der Deutschbalten und der städtischen Rußlanddeutschen zur Modernisierung und Europäisierung des Russischen Reiches im 18. und in der ersten Hälfte des 19. Jahrhunderts. Köln: Verl. Wissenschaft und Politik.

Miklāvs, A. (1999). Jūrniecības izglītība Latvijā no 18. gs. II puses līdz mūsdienām. Rīga: Latvijas Jūras akadēmija.

Meyer, Kl.(1997),(Ed.). Deutsche, Deutschbalten und Russen: Studien uz ihren gegenseitigen Bildern und Beziehungen. Lüneburg: Institut Nordostdeutsch Kulturwerk.

Oral, E., & Ergun, D. (2017). New Technologies in Maritime Education and Training, Turkish Experiment. Universa Journal of Educational Research, 5(6), 947–952. Retrieved from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1143794.pdf

Pistohlkorss, G.(1994), (Ed.). Baltische Länder. Deutsche Geschichte im Osten Europas, (Bd. 3). Berlin, Siedler.

Psaltis, Ch.., Carretero,M.& Čehajić-Clancy,S.( 2017). Conflict transformation and history teaching: social psychological theory and its contributions. Palgrave Macmillan. Retrieved from : DOI: 10.1007/978-3-319-54681-0_1/ http://hdl.handle.net/10486/681829

PSZRI. (1799). Polnoye sobraniye zakonov Rossiyskoy Imperii. Sobr. Pervoye. I, XXV sējums, 19046.

PSZRI. (1783). Ukazs par navigācijas skolu ierīkošanu. I, XXI sējums, 15834.

Sams, M. (1939). Latviešu senā jūrniecība : pēc lekcijām Latviešu senatnes pētītāju biedrībā 1938-1939. Rīga: Krīvs,48 lpp.

Staris, A.(2000). Skolas un izglītība Rīgā: no sendienām līdz 1944.gadam. Lielvārde: Lielvārds.

Stradiņš, J.(2009). Zinātnes un augstskolu sākotne Latvijā. Rīga: Latvijas Vēstures institūta apgāds.

Stradiņš, J. (1993). Vācbaltieši, Rīga un Latvija. Latvijas vēstures institūta žurnāls,(1), 191-194.

Šīmanis, G. (2005). Krišjānis Valdemārs. Apgaismības Centieni. Rīga: SIA Jūras vēstis.

Schneider, B. (2007). Evolution of the study and practice of personality at work. Human Resource Management, 46, (4), 583-610. Retrieved from : https://doi.org/10.1002/hrm.20183

Vičs, A.(1923). Iz latviešu skolu vēstures (Vidzeme no 1700.-1800. gadam). Rīga: RLB, Derīgu grāmatu nodaļas izdevums.

Zeids, T. (1978). Feodālā Rīga. Rīga: Zinātne.

Downloads

Published

2021-05-28

How to Cite

Šimkuva, H. (2021). MARITIME EDUCATION IN LATVIA IN HISTORICAL ASPECT. SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference, 2, 594-602. https://doi.org/10.17770/sie2021vol2.6455