UNDERSTANDING OF BASIC CONCEPTS FOR MASTERING COMPETENCES OF SCHOOL MATHEMATICS
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arsaythamby, V., Hariharan, N. K., Wan Shahida Wan, A. (2015). Types of Student Errors in Mathematical Symbols, Graphs and Problem-Solving. Asian Social Science, 11(15), Downloaded from https://www.questia.com/library/journal/1P3-3739558531/types-of-student -errors-in-mathematical-symbols-graphs
Bass, H. (2015). Quantities, numbers, number names, and the real number line. In: Sun, X., Kaur, B., Novotná, J. (Eds.). Conference Proceedings of ICMI Study 23: Primary Mathematics Study on Whole Numbers, 10-20, Macao, China. Downloaded from http://www.umac.mo/fed/ICMI23/doc/Proceedings_ICMI_STUDY_23_final.pdf
Brannon, E. M., Van de Walle, G. A. (2001). The development of ordinal numerical competence in young children. Cognit Psychol, 43(1), 53-81. Downloaded from http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11487294
Carey, S. (2011). Concept innateness, concept continuity, and bootstrapping. Behavioral and Brain Sciences, 34, 152 – 167. Downloaded from https://software.rc.fas.harvard.edu/lds/wp-content/uploads/2012/04/Carey-2011-BBS.pdf
Cayton, G. A. (2008). Number concept: theoretical and empirical views of number processing. A Qualifying Paper for the degree of Doctor of Philosophy in Mathematics Education. Tufts University. Downloaded from https://dl.tufts.edu/catalog/tufts:UA071.001.001.00014.00002
Cohn, P. M. (2003). Basic algebra: groups, rings, and fields. New York: Springer.
Dawkins, P. (2006). Common Math Errors. Paul's Online Math Notes. Downloaded from https://faculty.smu.edu/tcarr/paul-dawkins-common-math-errors.pdf
Ejersbo, L. R., Misfeldt M. (2015). The relationship between number names and number concepts. In: Sun, X., Kaur, B., Novotná, J. (Eds.). Conference Proceedings of ICMI Study 23: Primary Mathematics Study on Whole Numbers, 84-91, Macao, China. Downloaded from http://www.umac.mo/fed/ICMI23/doc/Proceedings_ICMI_STUDY_23_final.pdf
Eurydice (2012). Eiropas Komisija/EACEA/Eurydice. Galveno kompetenču pilnveide Eiropas skolās: rīcībpolitikas uzdevumi un iespējas. Eurydice ziņojums. Luksemburga: ES Publikāciju birojs. Pieejams: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents /thematic_reports/145LV.pdf
Fišers, R. (2005a). Mācīsim bērniem domāt. Rīga: Raka.
Fišers, R. (2005b). Mācīsim bērniem mācīties. Rīga: Raka.
Geske, A., Grīnfelds, A. (2006). Izglītības pētniecība. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds.
Geske, A., Grīnfelds, A., Kangro, A., Kiseļova, R. (2013). Latvija OECD Starptautiskajā skolēnu novērtēšanas programmā 2012 – pirmie rezultāti un secinājumi. Rīga: Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Izglītības pētniecības institūts. Pieejams http://www.ipi.lu.lv/fileadmin/_migrated/content_uploads/Latvija_SSNP_2012_pirmie_rezultati_un_secinajumi.pdf
Godino, J. D. (1996). Mathematical Concepts, their Meanings, and Understanding. In: Puig, L., Guitiérrez, A. (Eds.). Proceedings of XX International Conference for the Psychology of Mathematics Education, 4, 307–314, Valencia, Spain. Downloaded from http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.455.7485&rep=rep1&type=pdf
Ģingulis, E. (2005). Kā saprast un iemācīties matemātiku. Rīga: Raka.
IZM (2015). 8.3.1.specifiskā atbalsta mērķa „Attīstīt kompetenču pieejā balstītu vispārējās izglītības saturu” 8.3.1.1.pasākuma „Kompetenču pieejā balstīta vispārējās izglītības satura aprobācija un ieviešana” SĀKOTNĒJAIS NOVĒRTĒJUMS. 2015. marts. Pieejams http://komitejas.esfondi.lv/Shared Documents/IZM_SN_8311_precizets_12052015.doc
Kallia, M., Panagiotis, S. (2010). The role of teaching in the development of basic concepts in geometry: how the concept of similarity and intuitive knowledge affect student’ s perception of similar shapes. Proceedings of CERME 6, Lyon, France, 736-745. Downloaded from http://ife.ens-lyon.fr/publications/edition-electronique/cerme6/wg5-07-mattheou-panagiotis.pdf
Lāce, G. (2010). Latvijas pamatskolas matemātikas skolotāju kompetence matemātikas didaktikā. Disertācijas kopsavilkums Doktora zinātniskā grāda iegūšanai matemātikā. Rīga. Pieejams http://www.lu.lv/fileadmin/user_upload/lu_portal/zinas/kopsavilkums_latv_LaceG.pdf
Maslo, I., Tiļļa I. (2005). Kompetence kā audzināšanas ideāls un analītiska kategorija. Skolotājs, 3, 4-9 lpp.
Marmasse, N., Bletsask, A., Marti, S. (2000). Numerical Mechanisms and Children’s Concept of Numbers. Downloaded from http://web.media.mit.edu/~stefanm/society/som_final.html
Mencis, J. (2014). Matemātikas metodika pamatskolā. Rīga: Zvaigzne ABC.
Mencis, J. (1993). Matemātikas mācīšanas metodiskā sistēma pamatskolā. Kopsavilkums par pedagoģiski zinātnisko darbību matemātikas metodikā pēc 1977. gada (pretendējot uz Dr.habil. grāda iegūšanu pedagoģijā). Profesors Jānis Mencis (1914-2011). Bibliogrāfija. Liepāja, 2014, 7-27 lpp.
Pipere, A. (2011a). Kvalitatīvo pētījumu dizainu veidi. Sastādīja Martinsone, K. Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. Rīga: Raka, 90.- 105. lpp.
Pipere, A. (2011b). Datu ieguves metodes pētījumā un to analīze. Sastādīja Martinsone, K. Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. Rīga: Raka, 157.-192. lpp.
Pipere, A. (2011c). Datu analīze kvalitatīvajā pētījumā. Sastādīja Martinsone, K. Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. Rīga: Raka, 220.- 243. lpp.
Pipere, A., Iliško, Dz., Mičule, I. (2015). Ilgtspējīga attīstība – no zināšanām uz darbību. Palīgs skolām un skolotājiem. Daugavpils: DU apgāds “Saule”.
Prediger, S., Wittmann, G. (2009). Aus Fehlern lernen– (wie) ist das mōglich? Praxis der Mathematik in der Schule, Heft 27, 1-12. Downloaded from http://www.schulentwicklung.nrw.de/angebote/materialdatenbank/upload/2507/864671_3_2_4_PM_27_09__Fehler.pdf
Shulman, L. S. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, 16(2), 4-14. Downloaded from http://lchc.ucsd.edu/mca/Mail/xmcamail.2015-04.dir/pdfpRSc5p4oW_.pdf
Siliņa, B., Šteiners, K. (2006). Rokasgrāmata matemātikā. Rīga: Zvaigzne ABC.
Sondore, A., Daugulis, P. (2014). Difficulties in understanding statistical concepts for University students. Proceedings the 15 th International Conference "Teaching Mathematics: Retrospektive and Perspektive", 102-109, Liepaja: Liepaja University.
Tourangeau, R., Conrad, F., Arens, Z., Fricker, S., Lee, S., Smith, E. (2006). Everyday Concepts and Classification Errors: Judgments of Disability and Residence. Journal of Official Statistics. 22(3), 385-418. Downloaded from http://www.jos.nu/Articles/abstract.asp?article=223385
Usiskin, Z. (2012). What does it mean to understand some mathematics? 12th International Congress on Mathematical Education. 1-20, Seoul, Korea. Downloaded from http://www.icme12.org/upload/submission/1881_f.pdf
Vigotskis, Ļ. (2002). Domāšana un runa. Madona: EVE.
Давидов, В., В. (1969). Психологический aнализ действия умножения. Психологические возможности младших школьников в усвоении математики. Под ред. Давидов, В.,В. Mосквa: Просвещение, c. 10– 75.
DOI: https://doi.org/10.17770/sie2016vol2.1383
Refbacks
- There are currently no refbacks.