POSSIBILITIES OF USING DIALECT ATLASES IN THE ACQUISITION OF LATVIAN LANGUAGE

Authors

  • Anna Vulāne University of Latvia
  • Elita Stikute University of Latvia

DOI:

https://doi.org/10.17770/sie2020vol5.5128

Keywords:

Atlas of the Latvian Dialects, digital resources, teaching/learning Latvian language

Abstract

The creation of a modern lesson increasingly uses open data, a variety of digital resources, electronic teaching tools etc. In addition to books, electronic teaching tools, information resources, etc., come into the training process as a way to portray linguistic information and the writers' creative thought. One of the resources that can be successfully exploited in promoting the growth of a fully developed and skilled pupil, as well as in-depth learning of the Latvian language, is dialect atlases.

The aim of the research was to understand the functionality and effectiveness of the dialect atlases in lear ning lexicology and dialectology. The study combined the descriptive method and content analysis, and was conducted with the help of experiments and questionnaires.

The article describes the experience gained through the use of the Atlas of the Latvian Dialects” in learning Latvian. It characterises the use of maps within the Lexicon” part of the Atlas to develop pupils' socio-cultural competence, to enhance text composition, analytical, digital and self-guided learning skills and it outlines the role of phonetics and morphology parts of the Atlas in the development of pupils' linguistic competence.

 

Author Biographies

  • Anna Vulāne, University of Latvia
    Dr. philol., Latvijas Universitātes Latviešu valodas institūta vadošā pētniece;LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes profesore
  • Elita Stikute, University of Latvia
    Dr. paed., Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakuļtātes docente

References

Anspoka, Z. (2008). Latviešu valodas didaktika. Rīga: RaKa.

Bell, D.V.J. (2016). Twenty-first Century Education: Transformative Education for Sustainability and Responsible Citizenship. Journal of Teacher Education for Sustainability, 18(1), 48–56. Retrieved from

https://content.sciendo.com/configurable/contentpage/journals$002fjtes$002f18$002f1$002farticle-p48.xml

Dalbiņa, I., & Lāčauniece, I. (2009). Latviešu valoda vidusskolām. 1. daļa. Rīga: RaKa.

Dalbiņa, I., & Lāčauniece, I. (2010a). Latviešu valoda vidusskolām. 2., 3. daļa. Rīga: RaKa.

Daniela, L., Rubene, Z., & Goba, L. (2018). Datu apkopojums un ārvalstu un Latvijas pieredzes analīze par digitālo mācību līdzekļu pieejamību un izmantošanu vispārējās izglītības mācību satura nodrošināšanai. Retrieved from

https://www.izm.gov.lv/images/statistika/petijumi/Datu-apkopojums-un-rvalstu-un-Latvijas-pieredzes-amalze-par-DML_2018.pdf

Dzene, I., Stikute, E., Zeltiņa, B., & Zeiļaka, B. (2009). Latviešu valodas programma 10.–12. klasei. Rīgas Centra humanitārā vidusskola. Rīga: RCHV.

Gavriļina, M., & Vulāne, A. (2008). Valodā veldzējas tautas dvēsele… Rīga: Mācību grāmata.

Joas, H., & Beckert, J. (2001). Action Theory. In: Jonathan H. Turner (ed.), Handbook of Sociological Theory (269–285). New York: Kluwer Academic.

Karaulov, J. (2010). Russkij jazyk i jazykovaja lichnost’. Izd. 7-e. Moskva: Izdatel'stvo LKI.

Kurzemniece, I. (2008). Žogu nosaukumi latviešu valodas izloksnēs. Rīga: LU LVI.

Laiveniece, D. (2003). Valodas mācības pusaudzim. Rīga: RaKa.

Latviešu valoda. Vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmeta programmas paraugs (1. variants). (2008a). Rīga: ISEC redakcija.

Latviešu valoda. Vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmeta programmas paraugs (2. variants). (2008b). Rīga: ISEC redakcija.

Laumane, B. (zin. vad.) (1999). Latviešu valodas dialektu atlants. Leksika. Rīga: Zinātne.

Marzano R.J., & Kendall J.S. (2001). The New Taxonomy of Educational Objectives. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.

Ministru kabineta noteikumi Nr. 281. (2013). Latviešu valoda. Vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmeta standarts. 1. pielikums Ministru kabineta 2013. gada 21. maija noteikumiem Nr. 281. Retrieved from http://likumi.lv/doc.php?id=257229#piel1&pd=1 .

Ministru kabineta noteikumi Nr. 468. (2014). Latviešu valoda. Mācību priekšmeta standarts 1.–9. klasei. 2. pielikums Ministru kabineta 2014. gada 12. augusta noteikumiem Nr. 468. Retrieved from http://likumi.lv/doc.php?id=268342#piel2&pd=1

Ministru kabineta noteikumi Nr. 747. (2018). Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem. Retrieved from https://likumi.lv/ta/id/303768-noteikumi-par-valsts-pamatizglitibas-standartu-un-pamatizglitibas-programmu-paraugiem .

Ministru kabineta noteikumi Nr. 416. (2019). Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem. Retrieved from https://likumi.lv/ta/id/309597-noteikumi-par-valsts-visparejas-videjas-izglitibas-standartu-un-visparejas-videjas-izglitibas-programmu-paraugiem .

Oliņa, Z., Namsone, D., & France, I. (2018). Kompetence kā komplekss skolēna mācīšanās rezultāts. In Mācīšanās lietpratībai (18–43). Rīga: Latvijas Universitāte. DOI: https://doi.org/10.22364/ml.2018.1

Sarkanis, A. (2013). Latviešu valodas dialektu atlants. Fonētika. Rīga: LU LaVI.

Sokolova, V. (1995). Kul’tura rechi i kul’tura obshhenija. Moskva: Prosveshhenie.

Stafecka, A. (1997). Vārdu lokālās nozīmes Latviešu valodas dialektu atlantā. In Vārds un tā pētīšanas aspekti (144–154). Liepāja: LPA.

Stafecka, A. (2013). Latviešu valodas dialekti. In Latvieši un Latvija. 1. sējums. Latvieši (245–274). Rīga: Latvijas Zinātņu akadēmija.

Stafecka, A., & Mikuliene, D. (red.) (2009). Baltu valodu atlants. Flora. Rīga: LU LaVI.

Stikute, E. (2011). Latviešu literatūras didaktika. Rīga: RaKa.

Trumpa, E. (2012). Latviešu ģeolingvistikas etīdes. Rīga: Zinātne.

Vulāne, A. (zin. vad.) (2016). Elektroniska latviešu valodas vārdnīca „e-PUPA”. Rīga: Latviešu valodas aģentūra. Retrieved from http://epupa.valoda.lv

Downloads

Published

2020-05-20